Close

Summercamp 2018

Efter en hel del funderande och spånande har vi nu bestämt oss för att köra en

a&e summercamp i augusti.

Så boka in vecka 33 (15-17 aug) i er kalender, så återkommer vi med mer info om anmälan och liknande. Platsen blir Frösö Park i Östersund, bara några kilometer från där vi bor och med allt det vi behöver runt knuten. Summercampen är för ALLA, längdskidåkare, skidskyttar eller bara dig som är nyfiken på lite nya träningssätt, att prova rullskidor eller springa i myr. Vi utlovar en massa skoj, för det är det som det handlar om - att ha skoj! Att utmana, ha roligt & träffa nya vänner!

Du som är född mellan 2002-2007 är välkommen, du behöver inte ha någon klubbtillhörighet och har du inte utrustning för rullskidor, hjälper vi dig så du får låna. Vilka som blir ledare under dagarna är inte klart ännu, det ber vi att få återkomma om och lika så när anmälan öppnar. Först till kvarn gäller!

Hoppas vi ses på Frösön i augusti, tills dess - ha en skön sommar!

Anna & Emil

3 kommentarer på “Summercamp 2018

Allt är bättre än inget.

Ofta när jag och Emil har varit ute och haft föreläsningar har vi otaliga gånger upprepat frasen "allt är bättre än inget". Men på tok för få gånger har vi levt upp till det. Mycket på grund ut av att man som elitidrottare har en träningsplan för varje dag, varje pass och exakt vad man ska göra. Och träningen går ju före allt, man planerar livet utifrån träningsplaneringen och då finns det ju inga ursäkter att inte göra det. Om det inte är så att man måste vila för att man är sliten eller liknande. Men annars finns ju alltid tiden där.

När man inte sätter träningen som prio 1 så är det lätt att den kommer i sista hand, men man behåller ändå visionerna för vad man ska göra. Och ännu ett stressmoment tillkommer. Jag är för träningsplanering, det är absolut det bästa sätter (enligt mig) att få träningen gjord. Men har man redan en pressad vardag så är det lätt att det bara blir ännu ett stressmoment. Då kan det vara bättre att periodvis helt enkelt göra det man hinner. Och hinner man då bara jogga i 15 minuter eller köra 2 övningar i gymmet, ja men gör då det och vad nöjd att någon träning blev gjord istället för att bli stressad över att den inte var bra nog eller för kort/för lätt. All träning som blir gjord är ju i grund och botten bra träning, så är det bara!

Så mitt tips är - ha en plan med vad du vill få in i träningsväg den kommande perioden (exempelvis 2 veckorna), så stoppar du in det där det passar utifrån livet i övrigt. Och andra veckor, ha ingen tanke utan gör det du hinner. Kontinuitet är viktigt för utveckling, men så länge man är och triggar systemen med jämna mellanrum kan man bibehålla den nivån man har, man kanske inte utvecklas, men man bibehåller. Och sen när tiden finns, kan man fokusera på ett mer strukturerat träningsprogram. Alltför att minska stressen som kommer av att inte hinna med!

Jag har gjort lite av båda den sista tiden. Haft vissa pass jag planerat i förväg och bestämt när de ska ligga och andra gånger bara gått på feeling och gjort det jag fått in. Jag har däremot varit noggrann med styrketräningen då det är a och o för att ryggen ska fortsätta vara bra! Och för att det är himla skoj. Så klart! 💪🏻😍

I kväll bär det av mot Mallis - där ska jag leva som jag lär!

Anna

En kommentar på “Allt är bättre än inget.

Stockholm.

Måste skriva ett inlägg senare och berätta om dagarna i Rom, så skönt att få komma iväg tillsammans och få tid att bara hänga lite. Men knappt hann vi ju landa innan både jag och Emil blev "haffade" och tagna till en hippa respektive svensexa.

Ingen av oss hade anat ett jota och fick en fantastisk helg tillsammans med våra vänner men jag skulle ljuga om jag sa att vi vaknade helt fräscha igår... 😂 Men mer än så berättar jag nog inte om just hippan och svensexan... 😉Nu är jag dock i Stockholm med min fina Sanna som ju också ska gifta sig i vår, faktiskt om bara tre veckor, så i morgon ska vi (eller ja, inte jag då) prova hennes bröllopsklänning. Ett dygn i Stockholm med bröllopstema helt enkelt. Eller vi fortsätter väl helt enkelt på bröllopstemat så att säga.

Vi var precis på en av Stockholms nyare restauranger Asian Post och vi som älskar att småäta, dela på en massa rätter och få massa olika smaker så var det helt perfekt. Ett tips för er som gillar asiatiska smaker! Nu kör vi hotellhäng med Parneviks på tvn, magasinläsning och chokladkaka och nya Ben&Jerrys Mjölkfria glass. Bättre kväll kan man väl knappast ha?!

I morgon ska vi försöka hinna njuta lite av Stockholms härliga fik mellan provningarna och jag är rätt säker på att morgonen kommer börja med en löptur runt Djurgården! Maxa Stockholms njut med andra ord!

Anna Panna

0 kommentarer på “Stockholm.

SkidGlädjen.

Gick upp, tittade ut, skaren såg stenhård ut men istället gick jag ned till gymmet. Satte klockan på 45 min och brände av mitt styrkepass. Älskar att få börja dagen i gymmet, bli så där lagom trött i musklerna och sen äta en mättande frukost.

Dock fick jag kasta i mig frukosten i morse, för vid halv nio hoppade vi in i bilen och drog mot fjälls. Mot Härjedalsfjällen för att vara exakt och Fjälltoppshelgen. Ni som har lite koll på längdvärlden vet ju att det är just där man avslutar säsongen, år efter år. Åker några lopp, njuter i solen och träffar alla en sista gång för säsongen.

Egentligen skulle vi ha varit där hela veckan men jag har varit på tok för sliten för att palla det. Istället drog vi över dagen, lite för många timmar i bil när solen lyser från klarblå himmel och snön ser så där alldeles perfekt ut för en skartur. Men det blev ändå bästa lösningen, för när vi fick frågan om vi ville vara utmanare i finalen på Knallcrossen fanns det inte en chans i världen att vi skulle tacka nej. Nope nej never. Det är en ära, så vi tog med glädje lite timmar i bilen.

Väl framme i Bruks sken solen i kapp med kidsen. SkidGLÄDJE i varje hörn av stadion och man blir ju bara så där lycklig hela vägen in i själen! Vi hann se några finaler innan det var dags för vår tur. Vi fick möta vinnarna i varje klass, startordningen var utifrån en handicapstart så jag gick sist precis om Emil gjorde i killklassen. Adrenalinet pumpade, men mest hos mig tror jag! Benen skakade så att jag hade problem att ta både första och andra kurvan men sen kom jag igång och himmel vad skoj det var. Tjejerna var otroligt snabba, det var inte en walk in the park som man brukar säga, och tillslut fick jag se mig slagen av Vårbytjej men tätt följd av resterande startfält. En riktigt spännande och tajt tävling, precis som det ska!

Nu sitter vi i bilen på väg hemåt igen. Stannade till i Vemdalen och tömde bageriet på deras chokladbollar (🙈) och tänkte kika förbi i Klövsjö hos vänner innan vi åker sista 12 milen hem.

Om jag får säga det själv - vilken underbar dag! Alltså den skidglädjen vi fick uppleva i Bruks kommer vi leva på länge. Älskar det, precis så ska skidåkningen vara och säsongen avslutas! 😍

Anna Panna

Alla bilder i inlägget är tagna av Jocke Lagercrantz.

0 kommentarer på “SkidGlädjen.

Det nya livet.

Dagarna här hemma rullar på rätt fort, vi försöker styra upp allt vi inte hunnit med under vintern, planera bröllop (❤️) och sen försöka få ett hum om vår framtid. Det är inte det lättaste, men det är spännande och utmanande och motiverande. Många tankar och många bollar i luften, emellanåt lite för många kanske, men samtidigt är det nog så vi måste börja.

Bröllops-mats-planering! 😍

Efterjobbetglada & en hel helg framför oss. Det ni, det är lyx!

Hittills har dagarna bestått av en hel del träning men också tid för möten och planering. Skillnaden är dock bara att träningen är inte prio 1. Jag behöver inte sova efter lunchen och jag behöver inte få i mig x antal kalorier för att fylla på, utan jag kan slarva lite och jag kan äta på lite andra tider än vanligtvis. Nog för att jag funkar bäst om jag får äta på exakta tider och får mina 8-9h sömn per natt, och så kommer det nog vara en tid framöver. Jag mår allra bäst om jag också får tid till minst ett pass träning per dag, men jag har inte lika höga krav på dem. Vissa dagar räcker det med styrka. Och jag kan sticka ut och springa i halvhårt tempo i en timme, och sen är jag klar. Hade det varit tidigare år i april hade jag nog känt mig stressad över att jag antingen gör för lite eller tränar för mycket, för april är ju månaden då vi brukar prioritera att återhämta oss lite. Nu gör jag lite det jag känner för. Och jag, för första gången i mitt liv, skiter i timmarna! Jag längtar dock efter att få sticka ut på en lång löptur, i ett par timmar, men mina ben är inte redo för det än och jag gör helst sådana pass i terrängen och där är det fortfarande snö.

TB till en av höstens sista löpturer!

I juni har jag tänkt att börja springa lite löptävlingar, så jag försöker sakta men säkert komma igång med löpningen. Kanske var jag lite ivrig de sista två dagarna, då jag idag har sån jäkla träningsvärk att jag nog inte ska springa på någon dag... Haha! Alltså inte den här vanliga träningsvärken, utan ni vet den där man får när man inte riktigt har orkat hålla steget i sista utförsbacken så man är lite söndersprungen. Sånt nybörjarfel alltså! Och typiskt mig. Brukar ju alltid få ont någonstans, oftast i fötterna (hälarna) när jag börjar springa på  våren, för jag är så ivrig. Så ska försöka learning by doing på ett bättre sätt i år. Ska vi säga så? Bra deal va? 😉

Anna Panna

 

3 kommentarer på “Det nya livet.

… och kanske inte direkt sommarfeeling.

Samtidigt som vi har njutit av vårsolen och värmen den här FÖRSTA veckan hemma på hela vintern, har vi också tagit tag i snön. På riktigt känns det verkligen som om vi måste hjälpa på snösmältningen genom att skotta om vi vill kunna sitta där ute och njuta före midsommar. Jag har aldrig varit med om att vi har haft så mycket snö på gården och definitivt inte på altanen.

Tror det kallas alternativ träning. Haha! Men helt ärligt - jag älskar att skotta! Ska nog dock inte säga det alltför mycket till alla som varit hemma hela den här vintern och tvingats skotta varje dag, då tror jag inte att jag hade tyckte det varit lika roligt... :-) Dock tror jag nästan att jag givit upp att försöka skotta fram poolen (ja, alltså den är under högen med snö på sista bilden), eller så får det bli dagens mission!

I morgon far vi till Bruksvallarna och är utmanare i Knallcrossen - det ska bli riktigt skoj! Nu ska vi försöka ta tag i den här lördagen - första hemma sen ja, oktober? :-)

Annapanna

En kommentar på “… och kanske inte direkt sommarfeeling.

Sommarfeeling!

Efter att flyget hem från Gällivare blev försenat och vi fick en extra natt på Arlanda kändes det välbehövligt med en lugn dag, och jag har velat gå på SPA länge. Det är något med den miljön som verkligen får mig lugn, så för de har verkligen lyckats med konceptet då väl det är tanken.. ;-)

I alla fall kom vi hem, pysslade undan lite (tvättade, vattnade blommor och sånt där som man bara måste fixa även om vi har fantastiska grannar som hjälper oss med allt när vi är ute och flänger) och sedan åkte vi bort till Frösö Park. Tog en lunch och gick sen ned i spa-et. I början var vi helt själv, makalöst lyxigt! I receptionen hade vi fått ett spa-kit med instruktioner hur vi skulle använda oss av alla olika moment/ställen i spa-et. Härligt sätt att göra ett spa på, istället för att springa runt som yra höns och vilja prova allt. Istället lunkade vi runt där i sakta mak och verkligen kom ned i varv. Välbehövligt minst sagt.

Och dessutom fick jag lite sommarkänsla när jag blundade i utomhuspoolen och solen lyste i ögonen... Japp, jag längtar faktiskt också efter sommaren!!

En bättre eftermiddag helt enkelt!

So long,

Anna

0 kommentarer på “Sommarfeeling!