Close

30 mars, 2017

På eget äventyr.

När klockan ringde i morse skyndade jag mig att försöka tystna ner den, det kändes som om den fullkomligt skrek ut att det var dags att vakna. Grejen var den att det var tidigt, kl halv sex, och Emil hade absolut ingen anledning att vakna så han kunde gott få sova vidare några timmar.

För även om tanken var att vi tillsammans skulle åka norrut (igen) så gör hans fadäs i Kanada att han fortfarande inte kan åka skidor. Så nu sitter jag här på Arlanda själv. Har precis druckit upp min cappuccino och lyssnar på alla ljud runt omkring mig. Jag är på ett eget äventyr!

Redan ikväll är det dags att dra på nummerlappen igen, för jag ska ju upp till Gällivare för att tävla! Ikväll är det en stadsprint i centrala Gällivare, på lördag går det klassiska loppet Dundret Runt (tror dock det numera heter NSD Classic) och på söndag avslutas det hela med Dundret upp, dvs start på Hellner-stadion och målgång på toppen av slalombacken. En liten minitour med andra ord…! Det ska bli spännande att se hur mycket ork (mest mentalt) som finns kvar att köra med, men oavsett ska det bli kul att åka upp! Gällivare på vårvintern är otroligt vackert. Ljuset. Snön. Skaren.

Vet inte om ni minns, men vi var ju där uppe i en vecka i fjol, och då snurrade jag ett par varv runt just Dundret och tänkte att jag gärna skulle vilja åka just det loppet någon gång. Och nu får jag det! Himla skoj! Så mycket mer än att tävla lär jag väl inte hinna med, brukar inte det när man ska tävla men någon fika måste jag hinna få in och lika så träffa lite vänner. En kombination av dessa brukar vara bra då… 😊


Veckan hemma har gått fort, men så skönt det är att få några dagar hemma. Sova i sin egen säng, träffa vänner och slöa i soffan. Matlagningsinspirationen har inte varit på topp, ett tomt kylskåp och trötta huvuden/kroppar är inte en bra kombination… Pasta och tonfisk, pasta och köttfärssås är det som har varit alternativen. Inte jättespännande. Jag börjar bli väldigt sugen på att prova en sån där färdig matkasse, något tips nån? Och den ska innehålla protein, fett OCH kolhydrater. För hur man än ser på saken så finns det inget annat drivmedel till högintensiv träning än kolhydrater, och det är just sådan träning vi bedriver. Så vad ni än gör om ni tränar emellanåt, ta inte bort kolhydraterna, för ni behöver dem! Ni behöver fett, protein och kolhydrater. Och försöker man bli starkare i uthållighetsidrott, snabbare och explosivare så blir man det motsats av ett för lågt kolhydratintag. Jag talar av både egen erfarenhet och kunskap.


Nu står det boarding, jag ska springa. Mot Kiruna och vidare mot Gällivare. Och nya chanser att utmana kropp å knop! Äventyr helt enkelt.

So long,

Anna