Close

6 februari, 2016

Helgens nördtips vecka 5 – att förbereda sig mentalt.

Efter en dryg vecka i fjällen där jag sakta men säkert kommit tillbaka i vanlig träning igen efter min lilla förkylning  och både dubbelpass och fartpass har jag hunnit med. Alltför att bli så pigg jag kan till nästa helg i Falun. Ska försöka finslipa formen de sista dagarna nu. Peppad till tusen.

Men det var ju som vanligt inte det jag skulle skriva om, utan helgens nördtips vecka 5. Fortsätt gärna hojta till vad ni vill läsa om, under texten kan ni också hitta länkar till de andra tipsen jag skrivit!

 

08.01.2016, Cortina-Toblach, Italy (ITA): Anna Haag (SWE), prepares for the race - FIS world cup cross-country, tour de ski, 5km women, Cortina-Toblach (ITA). www.nordicfocus.com. © Felgenhauer/NordicFocus. Every downloaded picture is fee-liable.

08.01.2016, Cortina-Toblach, Italy (ITA): Anna Haag (SWE), prepares for the race
– FIS world cup cross-country, tour de ski, 5km women, Cortina-Toblach (ITA). www.nordicfocus.com. © Felgenhauer/NordicFocus. Every downloaded picture is fee-liable.

Fokus och redo innan race. Många tankar som går runt i huvudet där och då.

Så vad tänkte jag skriva om idag? Jo, nämligen just det som bilden handlar om. Att göra sig redo för race. Utmaning. Att hantera nervositeten. Och återigen, jag är ingen expert. Jag kan inte allt jag skriver om, utan jag skriver om mina egna erfarenheter. Om hur jag hanterar situationerna. Och alla är vi olika, alla tänker vi olika. Så se det här som tips, kanske en handledning eller några ord som gör att du kan känna ”åh, jag är inte ensam om att tänka så här..”.

Kvällen före

Morgonen innan race är alltid värst ur nervositet-synpunkt. Kvällen innan brukar vara den bästa känslan. Då är jag redo, jag brukar ta en promenad eller en lättare jogg på kvällen före. Helst själv, med lite musik i öronen där jag stänger alla andra tankar ut och bara tänker på loppet. På hur jag vill åka. På banan. På känslan som jag vill ska finnas i kroppen. Nervositeten brukar komma krypande redan då, men då är det mer som pirr. Som ett barn på kvällen före julafton. Förväntansfull. Redo. Peppad och taggad!

Jag brukar försöka visualisera banan, kurvor och krön. Försöker göra en plan hur jag ska attackera backarna, var jag kan ge mig själv lite återhämtning och vilka partier jag måste håll fokus och inte släppa det en sekund.

Ofta kan jag sova bra natten före race, men ibland vill det sig inte. Tankarna på utmaningen bara snurrar. Då brukar jag försöka styra tillbaka mina tankar via andningen. Lägger händerna på magen och fokuserar på varje andetag. Efter ett tag brukar jag komma ned i varv och somna.

Rutiner

Men på morgonen när jag vaknar, oh my. Då kommer nervositeten. Vissa gånger mer än andra. Då är rutinerna a och o. Att ha något att förhålla sig till. Det är något jag är noga med. Att alltid göra en plan dagen innan. När jag ska vakna, jogg, äta igen. Åka till stadion. Värma upp. Och det gör att man på ett sätt kan vara i stunden och ladda och inte låta tankarna spinna iväg och göra en mer nervös än vad man behöver vara. Att bli nervös är ju inget konstigt i sig, alla blir det och det är kroppens sätt att förbereda sig inför något. Man blir mer alert. Mer redo helt enkelt. Så istället för att kämpa emot nervositeten kan man istället bara go with the flow och acceptera ”ok nu är jag nervös – skönt – jag är redo för race/utmaning”. Det är så jag hanterar det.

På plats

Väl på plats så blir jag ibland mer nervös, ibland så är det som om jag kommer in i ett mood där jag känner mig så redo. Som om jag gör allt lite i slow motion, spar på krutet för att ge allt när startskottet går och ibland känner jag mig som en yr höna som inte har koll på någonting. Inget av det är ett måste för ett bra eller ett dåligt resultat, det kan gå bra eller dåligt oavsett.

Men även här, när jag kommer till stadion, så har jag en plan vad jag ska göra. Jag ser till att jag inte behöver stressa, men jag vill heller inte ha dötid. Jag vill göra allt i sin takt. Men jag kan inte påverka allt innan start, egentligen ingenting i och med att vi ska testa skidor och vi vet aldrig hur länge vi får vara på banan. När banan stänger eller om den ens är öppen. Det gäller att vara flexibel med sin plan, att inte stressa upp sig om det inte bli som man tänkt. Ibland testar vi skidor in i det sista, tills banan stänger och bara minuter återstår till start. Då gäller det att våga hålla sig cool, att lita på sin vallare och passa på att göra mina fartdrag (som jag alltid gör före start) under tiden jag testar skidorna. Ibland hinner vi inte åka igenom banan, då är det så. Punkt.

Ibland har vi all tid i världen och tiden fram till start går så långsamt. Då försöker jag bara slappna av och njuta av att vara igång.

Min nervositet brukar peaka vid två tillfällen – när jag kommer till stadion och de där sista minuterna innan starten går. När den enda jag gör är att vänta. Men då kan jag ju inget göra. Det är bara att acceptera. ”Ok, jag är nervös. Starten går snart. Alla känner lika.”. Så brukar jag ta några djupa andetag och börja fokusera på banan. Och nervositeten som kommer när jag anländer till stadion, innan jag börjat värma upp, brukar sakta men säkert ge med sig när jag får börja testa skidor eller banorna. Helt enkelt komma in i mina rutiner.

Uppvärmingen

Uppvärmingen har jag också en plan för, mina fartdrag. Men det är inte alltid att jag hinner med att göra dem som jag vill. Och då är det så. Ibland går uppvärmingen hur bra som helst, jag kan känna mig urstark och så redo. Och ibland går det så kasst. Och inget av det spelar någon roll hur det går i själva loppet sen. Ibland är det faktiskt så att om uppvärmingen känns kasst, så går det bättre på racet.. Men inte alltid. Ibland är det tvärtom!

Fokus på uppgiften

Fokus. Det är mitt ankare där och då, i den där nervös bubblan man är i minuterna före start. Fokusera på banan. På min uppgift. Och har jag då gjort en bra plan kvällen innan, i huvudet, där jag tänkt igenom banan. Förberett mig på alla eventualiteter i uppvärmingen och skidtestning, då kan jag, när jag står och byter om just innan start, hämta tillbaka mig själv från nervositeten genom att andas och fokusera på min uppgift. Jag brukar också försöka förbereda mig på att det kommer bli jobbigt, tufft. Slitsamt. Alltför att vara redo när startskottet går. Och i allt det här så handlar det ju om att fokusera på mig. Inte bli stressad av vad folk gör runt omkring. Vad som händer och sker. Stänga in sig i sin egen bubbla och tro på det man själv gör. Känna sig trygg i sin plan. Kort och gott.

Och sen är man redo att gå ut och ge allt i loppet. Gör sitt bästa. Och fortsätta hålla fokus på sin egen uppgift.

Så så brukar jag fungera innan start. Ha en plan, fokusera på mitt. Acceptera nervositeten och förbereda sig inför uppgiften.

So long,

Anna

  • vecka 4 (vett och etikett i spåret) ,
  • vecka 3 (träning vid förkylning och tips och trix),
  • vecka 2 (kyla & inomhusträning),
  • vecka 51 (kläder och frusna fötter),
  • vecka 50 (skejtteknik ),
  • vecka 49 (frusna fingrar och bålstyrka),
  • vecka 48 (sportdryck, vallningsfriaskidor och var hittar man skidspår?)

 

 

4 Comments on “Helgens nördtips vecka 5 – att förbereda sig mentalt.

Hilda
6 februari, 2016 at 16:55

Idag har jag och mitt fotbollslag spelat final i en futsalcup.
Före första matchen var jag så otroligt nervös. Min tränare sa åt mig att jag skulle göra 10 snabbare armhävningar. Sen var det snart dags och jag gick in och spelade riktigt bra.
Ibland är nog nervositeten rätt bra.

Svara
Richard Jack
6 februari, 2016 at 18:29

Bra skrivet, och väldigt intressant!
Vill du, så får du gärna skriva om den mentala biten under själva loppen. En fortsättning liksom.
Jag är inte skidåkare, utan springer maror, och kör långdistanstriathlon.
Så jag är väldigt intresserad av hur Ni hanterar era tuffa utmaningar, rent mentalt.
Tack på förhand!
Kör så det ryker!

Svara
Emma
7 februari, 2016 at 19:28

Tack för de alltid så välgjorda och genomtänkta tipsen! Du är grym

Svara

[…] Helgens nördtips vecka 5 – att förbereda sig mentalt. […]

Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *