Anna & Emil

Och så lite försenade nördtips.

Postades tisdag 26 januari, 2016 kl 15:35 i Anna Haag av Anna Haag

Egentligen skulle jag vara på väg upp mot Piteå och SM just nu, men även om jag ör igång med lättare träning är jag långt ifrån tävlingsbar. Så jag stannar hemma och rullar tummarna och hoppas vara tillbaka fortare än kvickt för att få köra resten va årets tävlingar och avsluta denna säsongs med flaggan i topp. Det är min målbild just nu.

Och eftersom jag missade ge er helgens nördtips (hade huset fullt av familjen, men skidturer, fika och prat hann jag inte med det jag tänkt), så får ni några här istället.

Gissningsvis är det inte bara jag som är lite halvhängig nu. Det känns som om var och varannan går runt och hostar, harklar och snorar. Som varje år vid den här tiden. Så hur gör man då för att uthärda som bäst? Jag hade önskat att jag hade kunnat ge er tips på att undvika, men tyvärr sitter jag inte på den kunskapen… Mer än handhygien, sova ordentligt, äta nog och undvika folk som är förkylda.

Tips 1 att röra på sig när man inte känner sig hundra

Att träna när man är sjuk är rent farligt. Men att röra på sig på den nivå som inte kostar för mycket, som inte gör att huvudet dunkar, svetten bryter fram mer än vanligt (typ kallsvett) eller gör dig yr eller illamående, det är okay. Att gå en promenad. Eller köra lite rörlighet. Lyssna bara på kroppens ALLA signaler. Och tolka dem rättvist. Däremot ska man undvika att göra det för mycket eller för länge. Gör det med måtta. Halvera mot normala träningstiden, normala träningsbelastningen. Var klok! Och framför allt; LYSSNA! Att ge kroppen lite frisk luft när man känner sig risig, är bara bra. MEN: har man feber eller ont i halsen så är det soffläge som gäller. Både för din egen och andras skull!

 

Skidspår som gjort för ”gång”-tempo..

 

Sånna här dagar ger energi!

 

Tips 2 snabba på återhämtningen efter förkylning

När kroppen jobbar med en infektion går det på högvarv. Vilopulsen blir högre, likaså kroppstemperaturen. Det gör att kroppen bränner mer kalorier i vila än i vanliga fall. Så för att återhämta sig från en sjukdom eller snabba på tillfrisknandet, är helt enkelt att äta bra. Och dricka! Gärna varmt, men också vatten eller juice.

Tips 3 lindra en irriterad hals

Som skidåkare får man ju lätt en irriterad hals eller hosta. Något som kan ge skön lindrig då är att dricka något varmt med något sött i, ex honung. Själv brukar jag koka upp vatten med ingefära och sen röra ned honung. Det lindrar lite för stunden.

Det får vara förra helgens tips – lyssna på kroppen, frisk luft är bra, ät klokt och drick.

So long,

Anna 

Psst.. Har ni läst min krönika på LTz? Vad tycker ni?! 

 

5 kommentarer till “Och så lite försenade nördtips.”

  1. Elin skriver:

    Din krönika var otroligt bra, en sak alla borde tänka på. Att lagom räcker faktiskt! Men istället ska alla stressa, hetsa och vara så extrema! Lagom ör bäst!

  2. Pär skriver:

    Förvånande att det inte är fler kommentarer på din krönika. I dagens stressiga tillvaro måste motion vara en av de saker som minskar stressen – inte ökar. Bygger upp kroppen – inte orsakar träningsskador.
    Kanske är ett lagom-budskap provocerande idag, inte minst för oss män. Läs krönikan, många kloka ord!

    Hoppas du snart är tillbaka i tävlongsform Anna.

  3. Micke skriver:

    Jag äter kokosolja varje dag för att hålla mig frisk, har det i te tillsammans med honung på morgonen, äter det tillsammans med nötter och russin innan jag ska ut och träna, och även när som helst bara för att den kombinationen är så god.
    Och blåbär på gröten förstås.
    Har inte kännt en tillstymmelse till förkylning på hela hösten och vintern, än så länge, trots att 7st. av mina arbetskollegor har småbarn, som ständigt är sjuka.

    Den här listan är ganska kul läsning.
    http://wakeup-world.com/2012/03/02/160-uses-for-coconut-oil/

  4. Olle skriver:

    Jag hade en förkylning för ca 3 år sedan och en annan ett par år före det . Blir inte sjuk numera. När jag var yngre hade jag minst en förkylning eller influensa varje år, men nu verkar jag ha blivit imun. Hoppas på det i alla fall. Att vara sjuk är inget kul alls.

    Min teori är att min kropp utvecklat resistens mot de mest förekommande virusen och kanske att jag lever lite sundare och äter en mer näringsriktig kost.

  5. […] vecka 3 (träning vid förkylning och tips och trix), […]

Lämna en kommentar